گالری فیلم و عکس

تخفیف ها

پرطرفدارترین خدمات

آخرین مقالات

آموزش ها

روش های بهداشت دندانها هنگام ارتودنسی ثابت
۱- نخ دندان: با توجه به اینکه وجود سیم های ارتودنسی مانعی برای رد کردن آسان نخ دندان از بین دندانها می باشد باید نخ دندان ابتدا از زیر سیم رد شود و سپس به روش معمولی نخ دندان زده شود( روش معمولی یعنی یه صورت حرکات عمودی، کاملاً محکم و چسبیده به سطح کناری دندان، از زیر لثه تا نوک دندان کشیده شود)

  • فیلم آموزشی روش ساده نخ دندان

.

اگر امکان رد کردن نخ دندان معمولی به راحتی امکان پذیر نیست باید ابتدا از وسایل مخصوص مانند ردکننده نخ دندان ( FLOSS THREADER) عکس شماره ۱

و یا نخ دندان مخصوص ارتودنسی (SuperFloss) عکس شماره دو استفاده شود.

هنگام استفاده از ردکننده نخ دندان، نخ را از قسمت حلقه رد کننده عبور دهید و بعد نوک رد کننده را از زیر سیم عبور دهید. آن گاه یک سر نخ دندان را نگه دارید و سر دیگر را همراه ردکننده بکشید تا نخ در زیر سیم و بین دندان ها قرار گیرد.(  فیلم آموزش FLOSS THREADER) نخ دندان سوپر فلاس خود دارای یک نوک نسبتاً سفت جهت عبور از زیر سیم ها می باشد که عبور نخ را آسان می کند.

*2 مسواک:

مسواک های مخصوص ارتودنسی در قسمت های جانبی دارای الیاف بلندتری نسبت به مسواک های معمولی می باشند که برای تمیز کردن سطوحی از دندان که پشت سیم ها مخفی هستند استفاده می گردد. (عکس ۳). پس باید کناره های مسواک را یک بار از بالا به زیر سیم وارد کنیم و محکم سطوح دندانی اطراف و پشت سیم ها را تمیز کنیم و یک بار هم از پایین این حرکات را تکرار کنیم. فیلم

3 مسواک بین دندانی:

در صورتیکه بعضی از سطوح دندان ها با مسواک ارتودنسی قابل دسترسی و تمیز کردن نمی باشد از مسواک بین دندانی که سر کوچکی دارد استفاده می شود.عکس ۴

4 :موم ارتودنسی:

در صورتیکه قسمتی از دستگاه های ارتودنسی روی لب یا گونه ها ایجاد زخم کند، قسمتی از موم را جدا کرده روی لبه تیز دستگاه قرار می دهیم تا از زخم شدن جلوگیری کند. عکس ۵

  • توجه کنید که اگر سیم از آخرین براکت بیرون آمد و ایجاد زخم نمود موم نمی تواند مشکل را حل کند و باید به مطب مراجعه گردد. عکس ۶
  • اگر براکت ها ایجاد زخم نمی کند نیازی به استفاده از موم نمی باشد.

5:دهان شویه فلوراید:

  • خصوصاً در سنین زیر ۲۰ سال به تقویت و استحکام مینای دندان ها کمک می کند.
  • علیرغم تبلیغات تجاری تفاوت محسوسی در بین خمیر دندان های مشاهده نمی شود و اکثراً علت ایجاد پوسیدگی حین ارتودنسی مهارت ضعیف یا عدم رعایت بهداشت به موقع در استفاده از مسواک و نخ دندان می باشد.
  • لطفا در تمام مراجعات خود مسواک خود را همراه داشته باشید تا به صورت عملی امکان آموزش وجود داشته باشد.
  • ثابت شده است که مسواک معمولی در صورتیکه با روش صحیح و منظم به کار رود بسیار بهتر از مسواک های برقی کارآیی دارد و مسواک برقی در افراد با ضعف مهارتی و آموزشی توصیه می شود.
  • بعد از نصب ارتودنسی ثابت تا دو ساعت از جویدن خودداری کرده و فقط مایعات و غذاهای بسیار نرم استفاده کنید و تا شب از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • در طی دوران ارتودنسی از گاز زدن غذاهای خیلی سفت مانند آجیل، شکلات و شیرینی های سفت و میوه های سفت و هسته دار و جداکردن هسته از میوه با دندان مانند زیتون، آلوچه و سیب خودداری کرده و ابتدا با چاقو میوه ها را آماده کنید.
  • – در حین درمان ارتودنسی ثابت اگر سیم یا براکت جدا شد ولی هیچ زخم و تیزی ایجاد نکرد نیاز به مراجعه اورژانسی وجود ندارد و با هماهنگی با مطب از طریق تلفن یا پیام رسان های مجازی برای جلسه بعدی خود نوبت بگیرید و اجزاء جداشده را حتماً همراه خود بیاورید. اگر قسمت جداشده باعث ایجاد زخم می گردد می توانید با استفاده از موم ارتودنسی تا زمان مراجعه مشکل را برطرف کنید. در مواقعی که امکان دسترسی سریع به مطب وجود ندارد با راهنمایی تلفنی طریقه رفع مشکل به شما آموزش داده می شود.
  • دستورات بعد از اتمام ارتودنسی:
  • در پایان ارتودنسی، چون استخوان های اطراف دندان ها هنوز نرم می باشند و توان محکم نگه داشتن دندان ها را ندارند تا زمان اطمینان از استحکام کافی استخوان ها و لثه در وضعیت جدید نیاز به دستگاه های نگه دارنده می باشد که به ۲ دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند.
  • ۱)نگهدارنده ثابت:
  • یک سیم یا فیبر مخصوص است که پشت دندان های جلو نصب می شود و بسته به نوع ناهنجاری اولیه بیمار از چند ماه تا چند سال ممکن است بماند. عکس ۱:
  • * توجه داشته باشید از دندان هایی که به نگهدارنده ثابت متصلند به هیچ وجه برای جویدن و یا شکستن لقمه های سخت به خصوص تخمه و آجیل استفاده نشود اما می توان با دندان های آسیا همه چیز را خورد.
  • ضمناً برای تمیز کردن سطوح بین دندان هایی که نگهدارنده ثابت دارند باید از ردکننده نخ دندان یا FLOSS THREADER و یا نخ دندان مخصوص Super floss استفاده کرد
  • و پشت دندان ها با مسواک محکم تمیز شود.

2)نگهدارنده متحرک:

  • پلاک متحرک بعد از ارتودنسی به صورت شفاف (essix) و یا اکریلیک سیم دار ساخته می شود. عکس ۲ و ۳ …
  • معمولا توصیه می شود ۳ ماه اول تقریباً تمام وقت( به غیر از زمان خوردن) و بعد از تا دو سال ۸ ساعت در شبانه روز استفاده گردد. کاهش زمان استفاده از پلاک باید کاملاً تدریجی باشد و به هیچ وجه ناگهانی استفاده از پلاک متوقف نگردد. با توجه به تغییرات رشدی بیماران و تأثیر آن روی نامرتبی دندان ها استفاده چند شب در هفته تا ۲۵ سالگی بسیار مفید خواهد بود. تغییرات نامرتبی دندان ها یک حرکت بسیار تدریجی و طولانی می باشد و تنها روش قابل اطمینان از ثابت شدن دندان ها کاهش تدریجی نگه دارنده متحرک می باشد. اگر در حین کم کردن زمان استفاده از نگه دارنده بیمار دچار درد و فشار در هنگام قراردادن نگه دارنده شد نشانه کافی نبودن زمان استفاده از پلاک می باشد. در غیر این صورت می توان روند کاهش تدریجی را ادامه داد. برای نگهداری پلاک های متحرک بهترین حالت در ظرف آب و در یخچال می باشد.
  • پلاک باید مرتباً قبل و بعد از استفاده شسته شود که می توان از مسواک همراه خمیردندان یا مایع ظرفشویی استفاده کرد. قبل و بعد از استفاده از پلاک باید دندان ها محکم مسواک شود تا از زرد شدن دندان ها جلوگیری شود.
  • ویزیت های بعد از تحویل نگه دارنده بسیار در ثبات نتایج زمان مؤثرند و حتما باید نگهدارنده همراه بیمار باشد.